Z histórie...

História Letných seminárov pre učiteľov klavírnej hry EPTA sa začala písať v roku 1988 zásluhou významnej slovenskej klaviristky a docentky VŠMU Evy Fischerovej-Martvoňovej. Ich prvý ročník sa uskutočnil symbolicky, v kaštieli Dolná Krupá, v niekdajšom známom letnom pôsobisku Ludwiga van Beethovena. Od nasledujúceho roku 1989 sa semináre usporadúvali pravidelne na Konzervatóriu v Bratislave, za nezištnej podpory jeho vedenia. Hlavnou myšlienkou podujatia bolo sprostredkovanie nových poznatkov z oblasti klavírnej pedagogiky, didaktiky a metodiky prostredníctvom prednášok, seminárov či workshopov významných domácich i zahraničných pedagogických osobností v duchu často citovaného motta Frica Kafendu, niekdajšieho pedagóga Evy Fischerovej: "Poznaj čo najviac a potom choď vlastnou cestou."

Eva Fischerová-Martvoňová
Eva Fischerová-Martvoňová

Klavírne semináre si rokmi vybudovali veľkú obľubu aj vďaka silnému motivačnému faktoru, ktorý prináša nielen výber tém a inšpirujúcich osobností lektorov, ale aj exkluzívnu možnosť živého kontaktu a stretnutí s kolegami z umeleckých škôl z celého Slovenska. Jeden z hlavných významov spočíva aj v termíne podujatia - učitelia získavajú pred začiatkom školského roku nové podnety a inšpirácie, zároveň si v diskusiách v kruhu profesijne i ľudsky spriaznených duší vymieňajú vlastné názory a skúsenosti.

Tradičnou súčasťou trojdňových seminárov sa stali i klavírne koncerty, na ktorých sa prezentujú známe i nové tváre slovenského klavírneho umenia, osobitne z radov úspešných mladých a talentovaných interpretov.

Od roku 2009 zverila Eva Fischerová vedenie a organizovanie klavírnych seminárov Ide Černeckej, jednej z najvýraznejších osobností slovenského hudobného umenia, klaviristke a dlhoročnej profesorke VŠMU, ktorá pokračuje v rovnakom formáte i umeleckom kurze seminárov a súčasne rozširuje okruh lektorov aj o psychológov, úspešných kolegov zo slovenských základných umeleckých škôl, prezentácie zaujímavých prác mladých začínajúcich pedagógov či umelecké výstupy úspešných mladých umelcov z radov študentov stredných a vysokých umeleckých škôl.

K pôvodnému organizačnému tímu - Márie Slaninovej (tajomníčky seminárov a predsedníčky EMCY), Evy Čunderlíkovej (predsedníčky AUHS, muzikologičky a pedagogičky VŠMU), Márie Konrádovej (pedagogičky ZUŠ Daliborovo nám.) a Eleonóry Špotákovej (pedagogičky ZUŠ Sklenárova) sa od roku 2009 pridal aj František Pergler (pedagóg VŠMU) a v posledných rokoch i Monika Csibová (pedagogička ZUŠ Miloša Ruppeldta).

Ida Černecká
Ida Černecká

Veľmi pestrý a dlhý by bol výpočet lektorov, ktorých zásluhou získali semináre vysoký odborný kredit medzi klavírnymi pedagógmi na Slovensku i v zahraničí.

K najčastejším a zároveň najobľúbenejším prednášajúcim osobnostiam zo zahraničia patria Alena Vlasáková a Jan Jiraský (obaja profesori JAMU v Brne), z pamätných lektorov v minulosti zavítali na semináre Fritz Emonts (autor Európskej klavírnej školy), Jacques Chapuis (prezident európskej EPTY), Milena Kurteva (autorka bulharskej klavírnej školy), Radoslav Kvapil (dlhoročný predseda českej sekcie EPTA), Gábor Eckhardt (profesor Hudobnej akadémie F. Liszta v Budapešti), Aszalós Tünde a Ágnes Lakos (autorky populárnych maďarských klavírnych škôl), Ilja Hurník (známy český skladateľ, klavirista a pedagóg Konzervatória v Prahe) Věra a Vlastimil Lejskovci (významné české klavírne duo z Konzervatória v Brne), Marcela Slaná (známa odborníčka na predškolskú pedagogiku z Brna), Peter Toperczer st. (slovenský klavirista pôsobiaci na AMU v Prahe) a Peter Toperczer ml. (syn P. Toperczera, úspešný pedagóg z Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy), Waldemar Wojtal (profesor Hudobnej akadémie z Gdaňska), Anastacia Tolstonog (znamenitá ukrajinská klaviristka a pedagogička) a mnohí iní.

Zo slovenských prednášateľov prispievali svojimi odbornými skúsenosťami a prednáškami Eva Fischerová-Martvoňová, Ida Černecká, Juraj Mašinda (významný pedagóg Konzervatória v Bratislave), Daniela Varínska (významná klaviristka a profesorka VŠMU), Stanislav Zamborský (významný klavírny interpret, pedagóg na VŠMU a PF UK), Peter Čerman (úspešný klavírny pedagóg a dlhoročný riaditeľ Konzervatória v Bratislave), Daniel Buranovský (klavírny interpret a profesor VŠMU), Jordana Palovičová (klavírna interpretka a docentka VŠMU), Gabriela Herényiová (významná slovenská psychologička a pedagogička UK a VŠMU), Norika Škutová (klaviristka a odborníčka na súčasnú hudbu), Zuzana Zamborská (klaviristka a pedagogička na ZUŠ a VŠMU, Ivan Šiller (klavirista, pedagóg PF UK a organizátor projektov zo súčasnej hudby), Xénia Jarová (klavírna interpretka a zanietená pedagogička ZUŠ a VŠMU), k najčastejším lektorom patrí i František Pergler (klavirista a docent VŠMU, ktorý pôsobil niekoľko rokov aj na ZUŠ).

K vzácnym hosťom seminárov patrili aj slovenskí skladatelia, predovšetkým Juraj Hatrík, Vladimír Godár, Ivan Parík, Tomáš Boroš, Peter Zagar a i.

Letné semináre EPTA bolo doteraz možné realizovať len vďaka finančnej podpore z grantu Hudobného fondu a spolupráci s Konzervatóriom v Bratislave, ktoré vždy nezištne poskytovalo svoje priestory, personál i nástrojové vybavenie. Doteraz sa uskutočnilo 32 ročníkov s výnimkou "pandemického" roku 2020, z epidemiologických dôvodov boli v nasledujúcom roku 2021 uskutočnené online formou na ZUŠ Františka Oswalda na Daliborovom nám. v Bratislave.

V roku 2022 sa prvýkrát v histórii semináre organizujú v reprezentatívnych priestoroch Koncertnej siene Dvorana VŠMU, vďaka ústretovosti vedenia Hudobnej a tanečnej fakulty a jej zamestnancov.